Monday, May 19, 2008

17. mai i norge men ikke helt hjemme..

jeg har i år feiret 17 i norge i mot settning til i fjord da jeg var i tyskland, men allikevel så var jeg ikke helt hjemme. jeg var i halden, hos joakim/foreldrene hans.. joakim har nemlig blitt forflyttet til rygge flystasjon for 4 uker. etter det vet vi ikke hvor de vi gjøre av ham videre. og siden jeg ikke har en hel helg fri før de fire ukene er over, utenom denne første, så måtte jeg bare reise nå. jeg mener det var vel på tide at jeg møtte hans foreldre nå etter 2 og en halv måned, ettersom han traff mine etter vi hadde vert sammen ei uke.
jeg må innrømme at jeg var egentlig veldig nervøs for å reise opp dit, ikke for å møte foreldrene men fordi jeg måtte fly og finne frem over alt alene, noe jeg ikke har gjort før. det gikk heldigvis bare bra, begge veier.. men ok jeg skal prøve å gjøre dette i korte trekk og med bare litt sånn punkt og sånn..

fredag:
-fri fra jobb
-flyet gikk kl 14.00
-var på gardemoen 15.00 løp ned til fly toget og tok toget til halden kl 16.00 fra oslo s
-16.54 (ca) kom joakim på toget etter å ha blitt ferdig på rygge.
-17.00 (pga forsinkelser) var vi fremme i halden der torgeir (joakims fra ventet på oss)
-vi reiste jeg til de og la fra oss bagasje og joakim skifta
-jeg og joakim tok turen til sverget for å handle litt godt og sånn
-mor og far til joakim hadde laget pizza til oss da vi kom hjem så vi satt å spiste sammen.
->morro, første gang joakim spiste middag med mine foreldre hadde vi hjemmelaga pizza, siste gang vi spiste middag sammen før han reiste til rygge hadde vi hjemmelaga pizza og nå første gang jeg spiste middag med foreldrene hans så spiste vi hjemmelaga pizza, morro.
-vi reiste på fest hos noen kompiser av joakim som bodde i byen, tok oss en tur på byen, men det var ikke noe særlig liv, så vi gikk hjem å la oss.

lørdag:
-jeg ble vekka i 8 tiden, av joakim
-vi gadd ikke å se barnetoget så vi lå bare å slappet av, hadde en lang frokost, stelte oss
-gikk ned til metodist kirken, hvor mora hadde ansvar for en 17. mai kafe,
-der var det mange folk, vi tok litt bilder, spiste kake
-joakim sto i ca 5 min stille og hilset gjennom hele "ja vi elsker" jeg sto i regnet å følte meg teit
-vi gikk ned på grotten (en kiosk) hvor beste kammeraten til joakim jobber og kjøpte is.
-kanonene fra festningen gikk 21 i alt, joakim sto og hilset gjennom det
-vi reiste opp til festningen, de hadde turn oppvisning
-vi reiste hjem, skifta, varma oss
-gikk ned til hallvar, møtte dama hans simone, satt å prata
-åpent hjem hos ei som leder noe ungdoms arbeid, hadde en morro lek på simones bekostning
- psykologen het leken for de som vet hva det er
-reiste hjem

søndag:
-ble vekka 09.30 - tusen takk joakim =)
-pakka
-gikk ned til hallvar, simone var også der
-spiste kylling tandori (nam) med hilde og torgeir
-sa hade tok toget til oslo s
-joakim måtte gå av før han skulle og reise tilbake til halden fordi han hadde glemt skap og rom nøkkel hjemme
-jeg satt og prata med store bror til hallvar, evind, som også var på toget
-jeg tok fly toget til gardemoen
-joakim og jeg hadde regnet et par timer feil så når jeg kom på oslo s satt jeg i to og en halv time før jeg hadde trengt å gå gjennom sikkerhetskontrollen
-flyet var litt forsinka
-mamma hanta meg 23.08 på sola
-farmor og farfar var hjemme hos oss
-jeg la meg ca 00.30

så nå har du en ganske grundig utredelse av hva jeg har gjort i helga, sånn hvis du lurte =)
håper du også har hatt den flott 17. mai feiring, ønsker du en enda grundigere raport ring meg tirsdag eller onsdag mellom 16.05 og 23.00

å dette er drit bra.. jeg glemte å si at jeg, joakim, hallvar og simone har funnet ut noe helt genialt når det kommer til en av våre kjære 17. mai sanger:
alle har jo hørt: "17.mai er vi så gla i morro vi har fra morgen til kveld"- sangen går i moll. og det er jo mer sånn dyster stemning over alle sanger som går i moll, så vi fant ut at han som har skrevet denne sangen da, han liker egentlig ikke 17.mai og hele sangen er ironisk, tipper han lo godt da de begynte å bruke den som en gla 17.mai sang...

takk for nå og velkommen igjen.

6 comments:

Anonymous said...

det er Hallvard med d også...men det var ganske riktig skrevet for det da :)

Rebecca said...

sorry.. d e derfor me kalle deg nerd å ikke meg =P koselig at du lese bloggen min da, hvs eg skrive om deg igjen så ska eg prøve å skrive riktig, eg syns eg va flink så hadde fått me meg at du skrev med dobbel "L" da...

Hilde Therese said...

hørtes ud som at du hadde hatt det rektigt så koseligt.. :D Har forresten tatt t meg kritikken din å skreve om 17 mai :D hehe.. Du e søde!!

Anonymous said...

Veldig bra med dobbel "L" ja... var ment som et lite "kverulerende" innslag på bloggen din ;)

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Vi drev jo og lurte på resten av teksten... Her er den:

Søttende mai er jeg så glad i,
moro det er fra morgen til kveld
Da er det så du om vi er små du,
er vi med likevel.
Jeg roper hurra dagen så lang,
synger for Norge mangen en sang.
Og jeg, jeg kan du elske mitt land du,
det skal du se en gang.