Friday, May 30, 2008

sommer dessert

jeg hadde tale på gudfaren i dag.. veldig gøy


Sommer dessert.

Hva tenker du når du hører sommer dessert? Jeg tenker noe kalt, forfriskende, noe som hjelper mot den grufulle sommer varmen. Jeg tenker tropisk frukt, jordbær med sukker å fløte.

ok. så tenk deg, du går rundt i sahara. Det er 50*c i skyggen.. problemet er vel mest at det ikke finnes skygge med minsre du setter deg helt inntil en kaktus noe du vet bare vil gjøre vont verre, jeg mener først er du så sliten og uttørsta av å gå i sahara og så stikker du deg på kaktus. Du har ingenting vann ingen is, ikke noe mat. Man begynner å bli svimmel, du ser gribber fly rundt deg, de bare venter på av du skal dette sammen. Du vat at om ikke noe redder deg nå så
betyr det slutten....

vi har alle vårt eget sahara en gang (minst) i livet. En gang hvor vi står ovenfor ting som vi ikke har kontroll over, hvor vi ikke vet hva vi skal gjøre, og hvor vi ikke heltklarer å se lyset i tunnellen.

... en av minse lengste turer i sahara var i 10 klasse på ungdomsskolen, det begynte på tur til polen. Jeg hadde hatt det veldig vanskelig i 9.klasse, hver for opptatt med å leve opp til andres forvendtninger i steden for å leve på en måte hvor jeg kunne kjenne igjen meg i det jeg gjorde. Jeg klarte ikke lenger å leve opp til hvordan alle ville jeg skulle, jeg knakk helt sammen, begynte å gjøre det dårlig på skolen, de vennene jeg hadde begynte jeg å ikke like noe særlig, jeg likte meg ikke i det ungdoms arbeidet jeg var i og klarte ikke på noen måte å kommunisere med mamma og pappa på. Egentlig så var det ingen jeg kunne prate skikkelig med, om hva jeg følte og om hva jeg tenkte. Jeg begynte å kutte meg, jeg måtte skule meg for alle, familie, venner, og skolen. Etter et halvt år begynte jeg å forstå at jeg kunne ikke forstette slik, kutte meg opptil flere ganger om dagen, så jeg bestemte meg for å få hjelp, den eneste jeg visste om var helse søster, etter hvert fortalte jeg også noen venner om dette. Etter å prate med henne forsto jeg at nå måtte ting forandre seg, jeg begynte å være med venner jeg visste var bedre for meg, sluttet å finne meg ny kjæreste annen hver helg og jeg begynte å gå i et ungdoms arbeid i stavanger og på babben på ålgård. Og jeg sluttet å kutte meg selvfølgelig...

Men dette var egentlig ikke det som forandret meg, forandringene i hva jeg gjorde med livet forandret seg da jeg begynte å stole på at gud hadde kontroll at han visste hva han gjorde, jeg lot gud ta seg av problemene, jeg visste jo at det uansett ikke kunne bli verre, og jeg visste at gud elsket meg og ville at jeg skulle ha det bra!..

dette var jo et ganske ekstremt tilfelle synes kansje noen av dere, men det var mitt sahara. Noen andres kan være skilsmisse, få 2 i ditt beste fag, sykdom eller noe sånn. Vi har alle problemer av og til, men for gud er alle problemer like stor, men ingen er umulige å løse...

jeg vet ikke om dere en gang husker at jeg begynte med sommer dessert, men i sahara trenger man sommer dessert for å overleve, gud er din sommer dessert, ikke som iste som jeg deg mer tøst etter å ha drukket det men som vann med lime OG jordbær med sukker og fløte, ikke bare gir han deg det du trenger men han gir deg det du ønske og håper på i tillegg.


Spørmål:

Har du noen gang vert i sahara? Hva var ditt problem?

Føler du at du sliter med noe uoverkommelig akkurat nå? Vil du dele (hvis noen er i sahara men ikke vil si det så prat med dem på to mann hånd etterpå)

Hvordan har du kommet deg gjennom dine forrige saharaer? Hva gud vert en del av hvordan du kom deg igjennom?

Hvis hva var det gud gjorde for deg? Hvis ikke tror du gud kunne gjort noe i så fall hva?

Kjenner du noen som har problemer? Hvordan kan du hjelpe dem?

Til slutt er det viktig at dere ber for for de forsjellige problemene eller hvis noen har noe spess de vil be for.

Helt helt til slutt: hva er din favoritt sommer dessert?

2 comments:

Anonymous said...

hey søta. Skulle gitt mye for å ha vært der i går. Du er så fantastisk!

Vi har jo en Sahara vi går gjennom akkurat nå. Selv om det kanskje er mer en Mojave, betyr ikke det at man er mindre tørst. Eneste man kan gjøre er å stole på at Gud vil føre oss til Las Vegas...

Kjempe glad i deg! hva var det vi fant ut? Du er det tredje beste som har hent meg... ;)

Anonymous said...

veldig veldig bra tale Ina! synd eg ikkje fekk hørra an, men oppbyggingå av talen e heilt itte bogå! Du begynne me et bilde så alle kan kjenna seg igjen i på varme sommerdaga, BANG, så har du oppmerksomheten me ei gong! så dele du någe personlig fra livet ditt og fortelle koss gud hjalp deg og vil hjelpa de - sammenfatte de to historiane... utrolig bra Ina!

og elskte sista spørsmåle :P stå på! du e god :)