Monday, March 26, 2007

jeg har en drøm.en livsforandrende drøm.

jeg er kanskje ikke den dypeste filosof, kanskje ikke rosen i blomsterbedet, kanskje ikke den skarpeste kniven i skuffen. men takk og lov, det er ikke det jeg vil, jeg har en drøm (haha skal ikke leke martin luther king) men jeg har en drøm, å den drømmen kan jeg nå. for en drøm er min! ingen kan ta den i fra meg, drømmen kan ingen knuse, ingen andre enn deg selv. og jeg akter ikke å knuse, gi opp, eller på noen annen måte gå bort ifra det eneste jeg kan se meg selv være. mange sier at andre har knust drømmen deres. de har ikke kommet inn på de skolene de ville, eller kanskje noen med vilje har hindret dem i det de ville. men her er sannheten, det var du som gav opp din drøm, det var du som valgte å ikke lenger strebe etter dit du ville, det var du som ikke lenger "gadd" det var du, bare du. vi møte alltid hindrer i livet, betyr det at men bare skal gi opp?
tenk 2. verdenskrig. når norge ble okkupert av tyskland, la vi oss bare flate og sa, nei nå gir jeg opp, drømmen om å ha et bra, selvstyrt land det går bare ikke? NEI, vi kjempet, våre menn kriga.
cuba, når det var opprørerne mot regjering, vennene dine ble skutt, du ble satt i fengsel, ga du opp, NEI du kjempet enda mer!
USA, den undertrykte sorte rase, de hadde en drøm de! rose, martin luther king, de hadde alle en drøm, etter at rose ikke flytta seg på bussen, de du satt i fengsel bare for å være sort å gå på gata, gav de opp? NEI, de fikk enda mer krefter!
alle disse ekseplene er eksempel på noen som hadde drømmer, store drømmer, de fikk motgang, ja, her fikk de jammen motgang, men de gav ikke opp, ALDRI! ikke før de hadde nådd målet, det tok år, det holde kanskje enda på, men de ga/gir ikke opp. de har en drøm, og de følger den drømmen uansett motgang!
en drøm, den er din, ingen kan knuse den, ingen kan ta den ifra deg, ingen kan på noen måte ødelegge din drøm, for den er din, bare din!
og her sitter jeg, med min drøm, ikke en verdens forandrende, ikke engang lands forandrende, men den kan forandre liv, om ikke andres men så ihvertfall mitt. og jeg.
jeg akter ikke! å gi opp min drøm, ikke for noen, ikke for noe.

2 comments:

Rebekka said...

D E BRA! IKKJE GI OPP DRØMMEN! Ina ka e drømmen din:p?? Nå blei eg forveden!

Rebecca said...

eg har mange drømmer, men d va ikke porenget... d e bare en oppmuntring t meg, å andre, om å ikke gi opp! å for meg å vite at andre har kjempa hardere kamper enn meg e en oppmuntring t at hvis de kan klare d de måtte gjør, så klare eg dette!